Kasza kuskus

Dlaczego warto jeść kaszę kuskus?

Kasza kuskus wywodzi się z kuchni krajów pólnocno-zachodniej Afryki (https://www.bee.pl/9085-kuskus). Ma postać okrągłych ziaren o śrdnicy około 1 milimetra. Dawniej kuskus był materiałem odpadowym przy mieleniu pszenicy w kamiennych żarnach. Gruba pozostałośc z mielenia pszenicy była odsiewana z mąki, moczona w wodzie, oprószana mąką, suszona i sprzedawana jako kuskus. Obecnie kaszę kuskus częściej produkuje się z mąki pszennej z pszenicy durum, wody i dodatków, co powoduje otrzymanie drobnych ziarenek o właściwościach makaronu, chociaż w handlu można również spotkać kaszę kuskus z rozdrobnionych ziaren pszenicy.

Skład i wartości odżywcze kaszy kuskus

Kasza kuskus wyróżnia się dużą zawartością białka (12,76 g w 100g) – jest go więcej niż w innych kaszach. Białko jest niezbędne do regeneracji tkanek i masy mięśniowej.

Na uwagę zasługuje fakt, że nie zawiera cholesterolu i zawiera mało tłuszczu – mniej niż 1 gram w 100 gramach.

Inne cenne składniki w kaszy kuskus to:

  • Witamina E – jej główym zadniem jest walka z wolnymi rodnikami. Wpływa również na prawidłową krzepliwość krwi, zapewnia własciwą pracę mięśni, wpływa korzystnie na skórę,
  • witaminy z grupy B – B1, B2, B3 (PP), B5 (kwas pantotenowy),B6, B9 (kwas foliowy). Witaminy te przede wszystkim są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego, prawidłowy przebieg przemiany materii oraz dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci,
  • makroelementy: magnez, fosfor, potas, sód,
  • mikroelementy: żelazo, cynk, miedź, mangan , selen.

Kasza kuskus – bogate źródło selenu

Na uwagę zasługuje fakt, że kasza kuskus zawiera dużo selenu, który eliminuje wolne rodniki. Wzmacnia układ odpornościowy oraz wpływa na prawidłową pracę tarczycy. Selen w połączeniu z potasem, który również występuje w kaszy kuskus wpływa na zdrowie serca i całego układu krążenia oraz reguluje ciśnienie.

Kasza kuskus – bogate źródło manganu

Mangan, w który bogata jest kasza kuskus jest silnym przeciwutleniaczem, dzięki czemu chroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Jest też niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Odpowiada za mocne kości – zapobiega osteoporozie. Ułatwia wchłanianie i magazynowanie żelaza.

Własciwości zdrowotne kaszy kuskus

  • kasza kuskus jest lekkostrawna dlatego może być spożywana przez osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego,
  • mogą ją spożywać kobiety w ciąży, dzieci oraz osoby starsze ponieważ nie obciąża żołądka,
  • odpowiednia dla osób będących na diecie – zapewnia odpowiednią ilość białka i zapobiega przybieraniu na wadze,
  • jest doskonałym składnikiem diety odchudzającej.
Food obraz autorstwa evening_tao - www.freepik.com