• Kasza kuskus

    Jak mieć zdrową i urozmaiconą kuchnię?

    Lekarze nieustannie namawiają Polaków do zmiany nawyków żywieniowych i prowadzenia zdrowego stylu życia. Nie od dziś wiadomo, że kuchnia przeciętnego mieszkańca naszego kraju jest ciężkostrawna, uboga w warzywa i mało urozmaicona. Okazuje się, że jest wiele prostych sposobów na to, żeby to zmienić.

    Kuchnia przeciętnego Polaka

    My Polacy, podobnie jak przedstawiciele innych narodów mamy swoje kulinarne przyzwyczajenia, które trwają od wielu lat. Przywykliśmy do sycących i ciężkostrawnych obiadów, kanapek jadanych przy każdej okazji i późnych kolacji. Zapominamy o jedzeniu śniadania, natomiast w ciągu dnia często podjadamy i przejadamy się przy okazji głównych posiłków. W polskim obiedzie koniecznie musi znaleźć się czerwone mięso, zwykle przyrządzane z pomocą smażenia i podane w towarzystwie ziemniaków. Niestety takie nawyki mają zgubny wpływ na stan zdrowia. Choć o ostatnich latach możemy zauważyć pewne dobre zmiany, szczególnie w młodym pokoleniu to i tak naszej kuchni daleko jest do miana zdrowej czy lekkostrawnej.

    Jak wprowadzać zmiany w kuchni?

    Polacy pytani o to, dlaczego jadają ciągle tak samo mówią, że brakuje im pomysłów i umiejętności do nowych przepisów. Jeszcze inni deklarują, że boją się nowych produktów takich jak kasza kuskus, seler naciowy, oliwa z oliwek czy krewetki, bo nie wiedzą jak je łączyć z innymi produktami. Na szczęście dzisiaj na problem braku inspiracji mamy odpowiedź w postaci Internetu. W sieci znajdziemy tysiące ciekawych przepisów na blogach a także na filmach instruktażowych. Oprócz tego nie brakuje stron i aplikacji, które podpowiedzą nam, co możemy ugotować z konkretnego składnika. Jeśli w naszej szafce na wykorzystanie od dawna czeka kasza kuskus, to wystarczy, że wpiszemy jej nazwę i już za chwilę będziemy mieli pomysły na dania obiadowe, sałatki, kotleciki czy zapiekanki z jej udziałem. Oczywiście, jeśli ktoś od zawsze stosował typową kuchnię nie powinien od razu rzucać się na głęboką wodę. Na początek warto zrobić coś prostego jak chociażby koktajl warzywny czy sałatkę z jednym składnikiem dotąd nieznanym. Próbowanie nowych smaków można też wdrożyć poza domem na przykład w restauracji i wtedy, gdy zasmakują nam krewetki możemy spróbować przyrządzić je sami w domu.

    Czy warto stawiać na zdrowe produkty?


    Z całą pewnością warto wprowadzać do swojego menu zdrowe produkty takie jak ryż pełnoziarnisty, kasza kuskus czy kiełki buraczane. Wszystkie takie produkty wnoszą olbrzymie urozmaicenie do naszych potraw i pozwalają rozkoszować się nowymi połączeniami smakowymi.

    Background obraz autorstwa evening_tao - www.freepik.com
  • Kasza kuskus

    Dlaczego warto jeść kaszę kuskus?

    Kasza kuskus wywodzi się z kuchni krajów pólnocno-zachodniej Afryki (https://www.bee.pl/9085-kuskus). Ma postać okrągłych ziaren o śrdnicy około 1 milimetra. Dawniej kuskus był materiałem odpadowym przy mieleniu pszenicy w kamiennych żarnach. Gruba pozostałośc z mielenia pszenicy była odsiewana z mąki, moczona w wodzie, oprószana mąką, suszona i sprzedawana jako kuskus. Obecnie kaszę kuskus częściej produkuje się z mąki pszennej z pszenicy durum, wody i dodatków, co powoduje otrzymanie drobnych ziarenek o właściwościach makaronu, chociaż w handlu można również spotkać kaszę kuskus z rozdrobnionych ziaren pszenicy.

    Skład i wartości odżywcze kaszy kuskus

    Kasza kuskus wyróżnia się dużą zawartością białka (12,76 g w 100g) – jest go więcej niż w innych kaszach. Białko jest niezbędne do regeneracji tkanek i masy mięśniowej.

    Na uwagę zasługuje fakt, że nie zawiera cholesterolu i zawiera mało tłuszczu – mniej niż 1 gram w 100 gramach.

    Inne cenne składniki w kaszy kuskus to:

    • Witamina E – jej główym zadniem jest walka z wolnymi rodnikami. Wpływa również na prawidłową krzepliwość krwi, zapewnia własciwą pracę mięśni, wpływa korzystnie na skórę,
    • witaminy z grupy B – B1, B2, B3 (PP), B5 (kwas pantotenowy),B6, B9 (kwas foliowy). Witaminy te przede wszystkim są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego, prawidłowy przebieg przemiany materii oraz dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci,
    • makroelementy: magnez, fosfor, potas, sód,
    • mikroelementy: żelazo, cynk, miedź, mangan , selen.

    Kasza kuskus – bogate źródło selenu

    Na uwagę zasługuje fakt, że kasza kuskus zawiera dużo selenu, który eliminuje wolne rodniki. Wzmacnia układ odpornościowy oraz wpływa na prawidłową pracę tarczycy. Selen w połączeniu z potasem, który również występuje w kaszy kuskus wpływa na zdrowie serca i całego układu krążenia oraz reguluje ciśnienie.

    Kasza kuskus – bogate źródło manganu

    Mangan, w który bogata jest kasza kuskus jest silnym przeciwutleniaczem, dzięki czemu chroni komórki przed stresem oksydacyjnym. Jest też niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Odpowiada za mocne kości – zapobiega osteoporozie. Ułatwia wchłanianie i magazynowanie żelaza.

    Własciwości zdrowotne kaszy kuskus

    • kasza kuskus jest lekkostrawna dlatego może być spożywana przez osoby cierpiące na choroby układu pokarmowego,
    • mogą ją spożywać kobiety w ciąży, dzieci oraz osoby starsze ponieważ nie obciąża żołądka,
    • odpowiednia dla osób będących na diecie – zapewnia odpowiednią ilość białka i zapobiega przybieraniu na wadze,
    • jest doskonałym składnikiem diety odchudzającej.
    Food obraz autorstwa evening_tao - www.freepik.com
  • Kasza kuskus

    Kasza kuskus – cechy oraz wartości odżywcze

    Kasza kuskus (https://www.bee.pl/9085-kuskus) cieszy się coraz większą popularnością w naszym kraju. Docenia się go ze względu na szybkość przygotowania, uniwersalność zastosowania w kuchni. Nie bez znaczenia są także właściwości odżywcze kuskusu.

    Pochodzenie kuskusu

    Kuskus pochodzi z północo-zachodniej Afryki i jest produktem z pszenicy durum. Posiada właściwości kaszy i makaronu. Tradycyjnie kuskus przygotowany był z rozdrobnionych ziaren pszenicy durum, które z kolei obtaczano w mące. Współcześnie produkowany jest z mąki pszenicy durum zwanej semoliną oraz z wody. Kuskus był przysmakiem ludności berberyjskiej już 2000 lat p.n.e. Szybko stał się popularny w innych częściach świata: w Maroko, Algierii, Libii, Tunezji, Senegalu, na Sycylii. W krajach muzułmańskich jest potrawą, która stanowi podstawowe danie podczas rodzinnych spotkań. Uważany jest za symbol szczęścia i dostatku. Do Europy w XIX wieku przywieźli kuskus Francuzi po podboju Algierii.

    Najbardziej istotne cechy omawianej kaszy kuskus

    Kuskus zawiera dużą ilość białka. Ma bardzo mało tłuszczu. Nie posiada cholesterolu. Kuskus bogaty jest w żelazo, sód, wapń, fosfor, witaminy z grupy B oraz błonnik. Ma w swoim składzie cynk, mangan i miedź, które wzmacniają organizm. Jest źródłem selenu, który dba o prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego i tarczycy. Zawarte witaminy z grupy B (B9, B1, B3, B5) zapobiegają anemii i rozwojowi miażdżycy. Składniki kuskusu wpływają na zdrowy wygląd skóry i paznokci. Jest źródłem jodu, nienasyconych kwasów tłuszczowych, niacyny i tiaminy. Regularne spożywanie tej kaszy chroni układ nerwowy i wzmacnia metabolizm. Kuskus jest lekkostrawny, znakomicie sprawdza się w diecie kobiet w ciąży, u ludzi starszych i dzieci. Chętnie sięgają po kuskus sportowcy oraz osoby stosujące diety.

    Kuskus – zasady przyrządzania


    Kuskus jest doskonałym produktem, gdyż nie wymaga gotowania. Przyrządza się go bardzo szybko i prosto. Wystarczy odmierzyć odpowiednią ilość kuskusu, wsypać do naczynia i zalać gorącą wodą nieco ponad poziom kaszy. Kuskus bardzo szybko wchłania wodę. Gdy napęcznieje jest gotowy do spożycia. Ponieważ ma neutralny smak znakomicie nadaje się do przyrządzania i komponowania rozmaitych potraw. Sprawdza się w sałatkach z dodatkiem kurczaka i warzyw. Podawany jest do słodkich deserów. Stosowany jako zagęszczacz do zup. Wykorzystywany jest do faszerowania, mięs, warzyw, do pieczenia ciast i ciastek. Zastępuje w daniach ryż i inne odmiany kasz. Można go spożywać na ciepło i na zimno, na słodko lub na słono.

    Background obraz autorstwa evening_tao - www.freepik.com